瑞穂町図書館/温故知新 ― 瑞穂町を旅する地域資料

瑞穂の地名

二、街道について  2. About Kaido (highways or main roads)

 福生街道の分岐点を更に西に進むと八高線の踏切にかかる。拡巾された上舗装されているので現在はこの道だけが通行に供されている。羽村高校の前を通り、羽村駅の東に達する道である。その先は川崎で多摩川を渡り対岸の折立に達し、草花を経て五日市或は八王子に至る道。 Proceeding further westward from the branching point on Fussa Kaido, this road reaches the crossing of the Hachiko Line. Only this road is currently used to carry traffic, since it was widened and paved. The road extends to the east of Hamura Station by way of the front of Hamura High School. Farther down, the road leads to Kawasaki where it runs across the Tama River to Oritate on the opposite shore, and reaches Itsukaichi or Hachioji via Soka.
この羽村街道と大江戸街道とが交差するところは、大江戸街道が直進するのに対して羽村街道は一旦直角に交わり、大江戸街道を西へ十数メートル進み、再び南に分れるという、いわゆるクランク型交差点をなしている。日光街道と青梅街道が角屋(現大村食堂)と根岸屋の角でクランク状に交わっているのと同じである。城下町で敵が一気に攻め込まないように迷路状にしたという説をきいたことがあるが、見通しのきくこのような場所でこういう交差の仕方をしたのは、道路にも格式があって、直進優先を示す、このような形式にしたものであろうか。This place, where Hamura Kaido and Oedo Kaido cross, is a so-called 'dog-leg' intersection: while Oedo Kaido runs straight, Hamura Kaido once crosses over it at a right angle, but then runs westward, merging with Oedo Kaido for more than 10 m, until then splitting again to head south. It is the same as the intersection where Nikko Kaido and Ome Kaido crosses in a dog-leg shape at the corner of Negishi-ya and Kado-ya (now Omura restaurant). It has been said that, in a castle town, streets were constructed in a maze-like zig-zag pattern to break up any invading enemy troop formations. When we see the intersection made in this shape, where it offers such commanding views, it may be wondered if such strategic planning had extended even to the road system, with only the priority road authorized to run straight.